Приступачност остваривања бирачког права за особе са различитим врстама инвалидитета у БиХ

У октобру 2022. године у Босни и Херцеговини одржавају се Општи избори. Овом приликом желимо подсјетити све надлежне инстутуције на важност успостављања приступачног бирачког права за лица са инвалидитетом у Босни и Херцеговини.

Подсјећамо, Организација ампутираца УДАС је у партнерству са Хелсиншким парламентом грађана Бања Лука и Удружењем грађана “Нешто Више” у оквиру пројекта ‘’Заједнице различитих, али равноправних грађана”, уз подршку Европске уније, урадила анализу стања “Приступачности остваривања бирачког права за особе са различитим врстама инвалидитета у БиХ“ која је у коначници имала за циљ да надлежним институцијама и стручној јавности представи постојеће стање и понуди препоруке за унапређење у остваривању једног од основних грађанских и политичких права особа са инвалидитетом у БиХ.

Истраживање је спроведено крајем 2019. и почетком 2020 године, а обухватило је истраживање међународног и домаћег правног оквира за спровођење активног и пасивног бирачког права особа са инвалидитетом у БиХ, истраживање искустава изборних комисија, те ставове и искуства самих особа са инвалидитетом засноване на 80 испитаника са различитим врстама инвалидитета из БиХ.

Истичемо одређене закључаке и препоруке до којих се дошло кроз израду Анализе. Ипак, већина закључака и препорука се односе на уклањање баријера за учешће особа са инвалидитетом у изборном процесу, те подизање свијести чланова тијела који су непосредно задужени за провођење избора на бирачким мјестима.

Анализом је утврђено да институције БиХ још увијек не препознају обавезу усклађивања законодавства и праксе са међународним документима и стандардима те да је задатак свих у јавном сектору да поштују начела недискриминације и једнакости. Сам чин гласања на истим мјестима гдје гласају и сви други грађани доприноси повећаном осјећају припадности и интеграцији ОСИ у заједницу. Одузимање пословне способности особама са интелектуалним инвалидитетом и душевним болестима је пракса којој се противе сви међународни документи донешени у претходној декади што још увијек није ни предмет расправе пред институцијама наше земље. Поред овога истичемо да:

  1. Изборно законодавство користи неадекватну терминологију у области инвалидности, те начин гласања на изборима и вођење евиденција о ОСИ у изборном процесу није усклађено са УН Конвенцијом о правима особа са инвалидитетом. Тако се о особама са инвалидитетом говори као о “физички неспособним бирачима”, те “лицима ментално неспособним“.
  2. Прописи и пракса спроводилаца изборног процеса донекле препознају потешкоће које производе архитектонске баријере, док се проблем приступа информацијама особа са сензорним оштећењима, како на самом бирачком мјесту, тако и у току изборне кампање, не препознаје као ометачки фактор остваривању бирачког права ОСИ.
  3. У Централни бирачки списак се не уписује чињеница о инвалидитету, а евиденције о излазности ОСИ на изборе, њиховом кандидовању или чланству у тијелима за провођење избора, као и подаци о броју посматрача изборног процеса са инвалидитетом се не воде.
  4. При означавању бирачког мјеста не узима се у обзир да ли је бирачко мјесто приступачно или није, што знатно отежава одлуку ОСИ да гласају на редовном бирачком мјесту или путем мобилног тима.
  5. Прописима је уређено да се одговорност за тајност гласања, коју су иначе дужни да обезбједе тијела за провођење избора, тачније, бирачки одбори, пребацује на персоналне асистенте, односно, друге помагаче ОСИ, те на бирачким мјестима не постоје носиоци јавних функција који би помогли ОСИ при гласању.

Организација УДАС је 2020. године резултате и препоруке Анализе доставила надлежним институцијама, али никада нисмо добили било какаву повратну информацију у вези са наведеним како би се почело са било којим радњама које би водиле ка обезбјеђењу приступачног бирачког права за лица са инвалидитетом.

Свјесни смо да све неопходне измјене прописа и праксе захтијевају вријеме и вољу различитих чинилаца, те стога апелујемо на сарадњу са експертима у области инвалидности, као важног ресурса који располаже знањем и искуствима из других земаља. То ће подразумијевати да се у скоријој будућности оствари јача сарадња свих заинтересованих страна и постави стратешки приступ уклањања баријера за остваривање бирачког права ОСИ која у нашој земљи представља готово 10% укупног становништва.

Анализу “Приступачности остваривања бирачког права за особе са различитим врстама инвалидитета у БиХ“ можете преузети у наставку Analiza_pristupačnost-ostvarivanja-biračkog-prava-za-OSI-u-BiH.pdf


Објављено

у

од

Ознаке: