Бањалука: Град за аутомобиле или грађане?

Округли сто на тему “Стање немоторизованог саобраћаја и његово унапређење“ одржао се у уторак, 19.09.2017. године у просторијама Организације ампутираца УДАС Републике Српске у организацији Центра за животну средину поводом Европске седмице мобилности која се обиљежава од 16-22. септембра 2017. године.

Бањалука је у посљедњих 20 година доживјела велику експанзију изградње стамбено-пословних објеката, иако није имала важећи Урбанистички план те су се регулационим плановима врло често преуско сагледавале површине на којима се планира изградња. У свом том хаосу изградње на сваком кораку и на свакој површини, саобраћај је претрпио највећи негативни утицај. Јавне површине, пјешачке и бициклистичке комуникације су испресјецане, девастиране, деградиране и за сада не постоји план њихове ревитализације.

„Лица са инвалидитетом у граду Бањалука имају много физичких баријера које постоје на тротоарима, испред јавних институција, банака, апотека и сличним мјестима, што онемогућава слободно кретање лица са инвалидитетом. Многе рампе и прилази нису у потпуности завршене или су неадекватно обиљежене што додатно отежава кретање лица са инвалидитетом. Један од проблема је и злоупотреба обиљежених паркинг мјеста намијењених за возила која су обиљежена са Знаком приступачности код тржних центара и на јавним паркинзима. Неопходно је урадити кампању о подизању свијести грађана како би смањили злоупотребу ових паркинг простора намијењених за лица са инвалидитетом која посједују Знак проступачности“, изјавио је Жељко Волаш, предсједник Организације ампутираца УДАС РС.

Горан Пивашевић, архитекта и активиста је додао „Тема презентације „Пјешачки саобраћај“ коју сам имао базира се на основној свакодневној функцији сваког човјека, а то је кретање. Иако можда многи од нас пјешака не осјећа директне потешкоће кретања у граду, свакодневно смо изложени физичким препрекама које заобилазимо на површинама намјењених искључиво пјешацима, а то су тротоари. Ове препреке највише осјећају особе са инвалидитетом, а са њима старији и болесни грађани, а на крају и физички потпуно здраве особе. У кршењу регулатива учествујемо апсолутно сви – од планера и пројектаната, преко надлежних институција и на крају сами грађани. Ово је већ огроман корак, окупити све ове људе на једном мјесту и бити директан покретачи промјена“.

На округлом столу поред представника удружења која се баве питањима особа са инвалидитетом присуствовали су и саобраћајни инспектор Полицијске управе Бањалука Милан Саламадија, Шеф одсјека за саобраћај у Одјељењу за саобраћај и путеве Славко Давидовић, представник Агенције за безбједност саобраћаја РС Милан Илић, вршилац дужности Начелника у Одјељењу за комуналне и стамбене послове Петар Билчар те вршилац дужности Одјељења за инспекцијске послове Јанко Кецман.

„Аутомобил још увијек представља примарно превозно средство по којем се конципира саобраћајна мрежа те се планирају пратеће површине око стамбено-пословних објеката. Поред немоторизованог саобраћаја, корисници јавног превоза још увијек нису свјесни шта устину значи ефикасан и поуздан јавни превоз те још увијек губе много времена користећи понуду коју имају, а која је неефикасна захваљујући управо давању предности индивидуалном моторном саобраћају. Желим још једном нагласити колико је важно за град као што је Бањалука да се улаже у инфраструктуру за овај вид транспорта“, закључио је Тихомир Дакић, координатор програма Транспорт у Центру за животну средину.

Овогодишње активности поводом Европске седмице мобилности подржали су Фондација Хеинрицх Болл, ЕУ Инфо Центар БиХ и Организација ампутираца УДАС РС.



*Fotografije: Aleksandar Škorić, Centar za životnu sredinu


Објављено

у

од

Ознаке: